Reactie schoolleiders op rapport Onderwijsraad

 'Krachtige rol schoolleiders nodig'

Uit het advies Een krachtige rol voor schoolleiders van de Onderwijsraad (d.d. 19 april jl.) blijkt dat schoolleiders uit het primair onderwijs vooroplopen.

Inmiddels beschikt het Schoolleidersregister PO over een schoolleidersregister en een beroepsstandaard waarbij schoolleiders nauw betrokken zijn geweest. Schoolleiders zijn van groot belang voor de onderwijskwaliteit en innovatie. In het advies doet de Onderwijsraad drie aanbevelingen om schoolleiders beter te positioneren en leiderschapsontwikkeling en professionalisering van schoolleiders gezamenlijk mogelijk te maken. Wat vinden schoolleiders zelf van dit advies?

Lees het in de komende nieuwsbrieven van het Schoolleidersregister PO. In deze editie reageert Esther van der Linden, schoolleider van Jenaplan De Kring-Rembrandt op het advies: Zorg dat schoolleiders over de juiste kennis en vaardigheden beschikken.

Reactie Esther van der Linden op het advies:

“Zorg dat schoolleiders over de juiste kennis en vaardigheden beschikken…
…is een krachtig uitgangspunt. Mijn aanvullend advies hierbij zou zijn: zorg voor een stevige basisopleiding, maar tuig het systeem niet te zwaar op, stimuleer de kracht van het informeel, collegiaal leren.

Er is zoveel kennis en ervaring te halen bij de collega's. Toen ik, bijna 3 jaar geleden, begon als schoolleider van een éénpitter was ik heel blij met de hulp vanuit mijn oude bestuur bij het maken van een eerste begroting. Natuurlijk had ik al wat kennis opgedaan tijdens mijn schoolleidersopleiding, maar lezen en praten over een begroting is toch wat anders dan hem zelf maken. Ik leerde bijvoorbeeld om een kaderbrief te schrijven bij de begroting; waarin het schoolplan 'vertaald' wordt naar de begroting. Dit gaf de begroting zoveel meer betekenis. Dit was niet alleen voor mij, maar ook voor mijn team en mijn bestuur een enorme verrijking.

Wanneer een dergelijke ervaring tot een substantiële ontwikkeling leidt kan je deze laten beoordelen via een valideringsgesprek. In de voorbereiding word je uitgedaagd goed na te het denken over je eigen rol en je eigen aantoonbare bijdrage in de ontwikkeling van je team en de school. Vervolgens word je hierop kritische bevraagd en beoordeeld door collega schoolleiders. Een professionele en inspirerende manier van informeel, collegiaal leren!”