‘Blij met de mogelijkheid tot informeel leren’

‘Vooral mijn eigen leiderschapsstijl is veranderd. Voorheen deed ik dingen vooral top down, nu geef ik het team veel meer inspraak en regie.’ Aldus Henk Ebbers, schoolleider van basisschool Farmsumerborg en CBS de Vore bij Stichting Noordkwartier. Via informeel leren rondde hij het thema Persoonlijk leiderschap af.


Waarom hebt u gekozen voor informeel leren?

Ebbers: ‘Via een traject van Stichting LeerKRACHT ben ik coach binnen onze stichting geworden. Daar heb ik heel veel van geleerd, dus het is fijn dat je die ervaring ook kunt laten valideren. Toen ik in het voorjaar van 2016 bij een bijeenkomst van het Schoolleidersregister in Groningen was, kwam ik al snel tot de conclusie dat de optie informeel leren een goede manier zou zijn om het thema ’persoonlijk leiderschap’ af te ronden. Wat ik heb geleerd, past eigenlijk bij meer thema’s, maar voor mezelf vond ik mijn persoonlijk leiderschap de grootste verandering.’

Welke ontwikkeling hebt u doorgemaakt?

‘Na het traject om coach te worden, begeleid ik teams in een cultuurverandering. Daarin heb je een dubbele rol. Enerzijds leer je coachen en de juiste vragen stellen, anderzijds ben ik zelf ook schoolleider. En ik kom nu overal en zie hoe andere schoolleiders het doen, dat is ontzettend leerzaam. Van de cursus leer je de technieken; in de praktijk, bij het netwerken en door te kijken bij anderen leer je nog veel meer.’

‘In de drie jaar dat ik hier nu mee bezig ben, is er al veel veranderd, vooral mijn eigen leiderschapsstijl. Ik ben nu veel meer een coachend leider. Voorheen deed ik dingen overwegend top down, nu geef ik het team veel meer inspraak en regie. Zij bedenken de plannen en zetten het in een jaarplanning. Ik kijk naar het geheel, geef richting. Het team is hier blij mee. Ze geven bijvoorbeeld aan dat vergaderingen veel inhoudelijker zijn geworden. Dat is mooi, je ziet de twinkeling weer in hun ogen. Ze kijken ook meer bij elkaar hoe de ander het doet. En ik heb zelf vaker mijn handen vrij om de klassen in te gaan en te kijken hoe het gaat. Na schooltijd ga ik dan het gesprek aan over wat ik zie, daar leren we allebei van. En op die manier kunnen we ook onderling beter afstemmen.’

Hoe hebt u zich voorbereid op het valideringsgesprek?

‘Voor het gesprek moet je materiaal aanleveren. Op de materialen van stichting LeerKRACHT zit copyright. Wat ik er wel van kon gebruiken, was niet voldoende. Toen vond ik een studie over hoe je creativiteit stimuleert en toch kunt sturen. Dat lijkt tegenstrijdig, maar als je de juiste kaders stelt, stimuleer je medewerkers juist. Deze studie heb ik vertaald naar mijn eigen situatie. Het was precies waar ik naar op zoek was en diende ook meteen als inspiratie voor de andere schoolleiders.

Hoe verliep het valideringsgesprek?

‘Het was een prettig gesprek. Ik ben overtuigd van mijn eigen ontwikkeling, ben daar enthousiast over. Dan voer je ook een enthousiast gesprek. Ik vind het wel sterk om schoolleiders elkaar onderling te laten bevragen. Dan krijg je geen algemeenheden, je weet van elkaar hoe het werkt en waar je het over hebt. Je moet een keer zo’n gesprek meemaken om te ervaren wat het inhoudt. Het is best een kunst om de goede vragen te stellen en ook lastig om een ander te beoordelen. In het voorjaar ga ik de training volgen om gespreksleider te worden voor deze valideringsgesprekken. Ik zie dat als vervolgstap in mijn eigen ontwikkeling.’

Hebt u tips voor andere schoolleiders?

‘Het is absoluut belangrijk dat je goed kunt verwoorden waar je ontwikkeling in zit. Wees overtuigd van je eigen ontwikkeling!’