Kenniskringen

Uit een eind 2018 uitgevoerde kwalitatieve evaluatie van het Schoolleidersregister PO blijkt dat een grote meerderheid van de bevraagde schoolleiders positief is over de kennisbasis. Ze vinden het belangrijk dat de beroepsstandaard er is en dat deze door schoolleiders zelf wordt opgesteld. Ook vinden zij dat zijzélf over de inhoud van de kennisbasis gaan. Zij benadrukken hierbij het belang van het actueel houden ervan. Om op deze behoefte in te spelen organiseert het Schoolleidersregister PO kenniskringen, zodat schoolleiders hier daadwerkelijk zelf mee aan de slag kunnen gaan.

Kenniskringen
Een kenniskring bestaat uit tien tot twintig schoolleiders die onder begeleiding van een expert een bepaald thema onderzoeken. Welke thema’s aan bod komen bepalen de schoolleiders zelf. Het register vraagt schoolleiders met suggesties te komen.

De kenniskringen bundelen kennis op een bepaald thema en gieten dit in een handzame vorm, zodat schoolleiders die kennis kunnen aanwenden in hun beroepspraktijk. Door de kenniskringen worden zo nieuwe professionaliseringsthema’s ontwikkeld.

De bevindingen rond het thema worden verwerkt in een overzichtsartikel dat wordt opgenomen op de website van het Schoolleidersregister PO. Naast dit artikel maakt iedere kenniskring een digitaal magazine met interviews met wetenschappers, experts en practitioners. Dat mag overigens ook een animatie of een film zijn. Tot slot stelt iedere kenniskring een presentatie samen waarmee de schoolleiders die aan de kenniskring deelnemen op scholen hun bevindingen over het thema kunnen toelichten en erover in discussie kunnen gaan. Bij al deze producties (overzichtsartikel, digitaal magazine/animatie/film en presentatie) zorgt het Schoolleidersregister PO voor ondersteuning.

Ondersteuning door Schoolleidersregister PO
Het Schoolleidersregister PO coördineert de kenniskringen. Dit houdt in dat het register per kenniskring zorgt voor een gekwalificeerde begeleider die de inhoud en de voortgang bewaakt. Ook is er een overall coördinator, die zorgt dat er lijn zit in de kwaliteit van alle kenniskringen. Bovendien ondersteunt het register de kenniskringen bij het schrijven of redigeren van hun overzichtsartikelen en/of de productie van een animatie of film en biedt het schoolleiders de mogelijkheid een training in presentatievaardigheden te volgen.

Kenniskringen: feiten en cijfers

  • Aantal kenniskringen: minimaal twee per jaar
  • Aantal deelnemers: 10-20
  • Aantal begeleiders per kenniskring: 1
  • Doorlooptijd kenniskring: 12-18 maanden
  • Aantal bijeenkomsten: 8 of 9, in onderling overleg
  • Locatie bijeenkomsten: in overleg met deelnemende schoolleiders
  • Totale geschatte tijdsinvestering voor schoolleiders: 80-100 uren
  • Inschrijfgeld: niet van toepassing

Schoolleiders kunnen deelname aan een kenniskring inzetten voor hun herregistratie. Deelname is in elk geval dekkend voor het te ontwikkelen professionaliseringsthema. Afhankelijk van inzet tussen de bijeenkomsten door (gesprekken met wetenschappers, literatuur onderzoek, inzet informeren andere schoolleiders enz.) kan het ingezet worden voor meer thema’s.

Thema’s kenniskringen
Kijk in het magazine voor meer informatie over de kenniskringen. Heeft u interesse in deelname aan een kenniskring of heeft u een suggestie voor een uit te werken thema, neem dan contact met ons op.

U kunt ons tijdens kantooruren telefonisch bereiken op 030- 2347360

Aanhef

Optioneel

Uw vraag

Telefonisch contact